Vi skal turde at tegne!

Alle ideer starter med en streg. Store forretningseventyr, nye opfindelser, kunstværker, Barcelonas taktik i en fodboldkamp og man kunne blive ved. Som helt små børn kunne vi begejstres over en skæv streg det lykkedes os at tegne, senere blev stregen måske til en flodhest, og før vi vidste af det tegnede vi pludselig store landskaber, inden vi senere brugte tegninger på vores videregående uddannelse eller til at skabe ideer på jobbet. At tegne følger os på en eller anden måde gennem hele tilværelsen, om vi vil det eller ej.

”Det er f…… vigtigt at tegne; lige så vigtigt som at kunne skrive, læse og regne!”. De insisterende ord er Kasper Købkes; prisbelønnet og anerkendt kunstner, der særligt er kendt for sine livsagtige blyanttegninger.

Han lavede sit første bestilte værk i 2007, og har siden levet af selv at tegne, og ikke mindst videregive tegneglæden til tusindvis af børn og voksne gennem tegneworkshops, kurser og foredrag i både ind- og udland. Han har ligeledes tegnet børnerettighedsplakaten for Landsorganisationen af Kvindecentre (LOKK), hvor den, sammen med et puslespil bestående af brikker med børnenes rettigheder, dagligt benyttes aktivt i de svære samtaler på centrene. Derudover sælges plakaten til alle, der ønsker at støtte LOKKs arbejde med bekæmpelsen af vold mod kvinder og børn. 60 % af overskuddet går direkte til dette arbejde.

KasperKøbke_Photo_Adam_Sund.png

“Hver eneste tegning vi laver, er en god tegning”

Kasper kender om nogen til glæden ved at tegne, og de gavnlige effekter det kan have for både børn og voksne. ”Vi skal turde at tegne” gentager han igen og igen. Det vender vi tilbage til.

”Det er godt, men bare vent…”

Det har altid ligget til Kasper at tegne. I folkeskolen fik han som regel høje karakterer i orden, og det var der en helt særlig grund til.

”Når jeg skulle lave en dansk stil, så skrev jeg ikke mine bogstaver. Jeg tegnede dem i stedet, og var det ikke pænt nok, så tegnede jeg det bare igen”.

Senere blev det til mere end blot at tegne danske stile, og i 2007 fik han solgt sit første værk. En 6 meter lang vægtegning af New York Skyline. Efter adskillige ugers hårdt arbejde og manglende søvn, kunne han stolt fremvise det færdige resultat til sin egen far. Reaktionen var dog ikke som ventet.

”Det var kæmpestort for mig at fremvise mit første værk. I 5 uger havde jeg sovet meget lidt – nogle dage kun sølle 45 minutter – så jeg forventede selvfølgelig uforbeholden ros fra min far. Men jeg fik noget der var langt mere brugbart. ”Det er godt, men bare vent…” sagde han. Først var jeg sgu lidt knotten over kommentaren, men den har fulgt mig siden, for jeg synes den rummer hvad det at tegne handler om, og hvordan man som forældre bør reagere når ens børn viser en tegning.

For det første roste han mit værk, ved at sige, at det var godt, og det er vigtigt. Hver eneste tegning vi laver, er en god tegning. Det er vigtigt at huske som forældre. Dernæst, ved at sige ”men bare vent”, mindede ham mig samtidig om hvor god jeg kunne blive, hvis jeg fortsatte med at øve, og lavede flere værker. Så for mig blev det fortællingen om at alt vi tegner, er godt, men også at vi kan ende med at tegne fantastiske billeder, hvis vi bare lader den første streg blive til flere. Vi behøver ikke altid vide, hvad vi vil tegne til at starte med, men det vigtigste er, at vi starter med at tegne den første streg. Og jeg må sige min far fik ret. Det her var i 2007, og siden har jeg ikke lavet andet end at tegne.”   

Meningen blev fundet på Langelandsfestival

Kaspers iver og engagement når han taler afslører tydeligt hvor meget han elsker at tegne, men også hvor meget det betyder for ham, at få andre til at elske det. De to ting vejer lige tungt i hans passion.

Det hele faldt i hak på Langelandsfestivalen i 2010, hvor Kasper havde et tegneværksted.

”Den første dag jeg var der, bemærkede jeg en dybt koncentreret dreng, der sad og tegnede i adskillige timer. Dagen efter kom hans mor forbi og fortalte at hendes 10-årige Oscar havde Aspergers syndrom, og at de hele hans liv havde kæmpet for at finde noget, som Oscar kunne koncentrere sig om i mere end bare 5 minutter. Det kunne han pludselig da han sad der og tegnede - og hvor han normalt ringede og skrev til moderen 20-30 gange i timen hvis de ikke var sammen, ja så havde telefonen for første gang været helt tavs i flere timer den dag på Langelandsfestivalen. Lige der gav det hele mening for mig, og det viste mig hvilken forskel det at tegne kan gøre.”

I dag er Oscar blevet 21 år, og han har tegnet lige siden, når enten han eller forældrene har brug for et frirum. Tegningen gør altså ikke kun en stor forskel for Oscar, men også for resten af familien. Kasper har stadig kontakt med ham.

KasperKøbke_Oscar_Photo_by_Aske_Rif_Torbensen.jpg

“At tegne er for mig at observere. Vi bliver mere opmærksomme når vi tegner”

Siden dagene på Langelandsfestivalen, har Kasper afholdt et utal af tegneworkshops for børn og voksne, for som han siger, er det lige så vigtigt at kunne tegne som at kunne skrive, regne og læse. Et godt eksempel er, at nogle banker har lært deres ansætte at tegne; for kan man tegne variable renter og afdragsfrihed, kan man også bedre formidle det til kunderne. De fleste mennesker husker visuelt, og ved at tegne kan bankmanden bedre huske og forstå sit produkt. I sidste ende gør det, at han bedre kan formidle det, så også kunderne husker og forstår det.

Det er ikke vigtigt HVAD vi tegner, men AT vi tegner

Når Kasper træder ind i en folkeskoleklasse, siger han gerne til børnene at de altid må tegne mens de er i skole, selvom adskillige lærere nok ville frabede sig det.

”At tegne er for mig at observere. Vi bliver mere opmærksomme når vi tegner, og det forbedrer vores observationsevne; også selvom det bare er tilfældige kruseduller vi tegner.

Jeg så en undersøgelse hvor man havde delt en gruppe mennesker i to lokaler. De to grupper fik afspillet en tilfældig telefonsamtale mens de var i lokalet. De var ikke informeret om hvad forsøget gik ud på inden, men efter de kom ud, blev de bedt om at gengive telefonsamtalen efter bedste evne. Den ene gruppe skulle tegne mens de var i lokalet, mens den anden gruppe ikke havde blyant og papir. Det viste sig, at den gruppe der havde tegnet undervejs kunne gengive telefonsamtalen 30% bedre end den anden gruppe, og den eneste forskel var at de havde tegnet mens de overhørte samtalen.”

Derfor er det ifølge Kasper så vigtigt at vi tegner, også når vi bliver voksne.

”Når jeg kommer ud, bliver jeg ofte mødt med kommentaren ”jeg kan ikke finde ud af at tegne”. Det ærgrer mig, da det skyldes at folk fokuserer på det helt forkerte - for det handler slet ikke om hvad vi tegner, men at vi tegner. Som store børn og voksne vil vi være korrekte og gengive virkeligheden i vores tegninger. Derfor stopper vi med at tegne, når vi ikke synes vi kan få tingene til at ligne det vi vil. Udfordringen for mange er, at en tegning ikke forsvinder fra papiret når den er tegnet, og det kan være grænseoverskridende – for så kan man se alle ”fejlene” i tegningen. Men vi skal tænke på tegning som et formidlingsværktøj, på samme måde som når vi snakker. Det vil sige, at det er ikke vigtigt om tegningen er ”pæn”, men at den er forståelig. Ligesom når vi snakker, så er det vigtigste, at modtageren forstår essensen, at det man siger – ikke om jeg taler grammatisk korrekt, eller har den rette ordstilling. Personligt stammer jeg selv fra tid til anden, men det er ligegyldigt – det vigtigste er, at du forstår essensen af det jeg vil formidle, ikke om jeg får sagt det korrekt.”

Og han fortsætter.

”Fokus skal flyttes fra at handle om hvad vi tegner, til blot at tegne. Det er ikke vigtigt om den første streg er perfekt, men det kan være den streg der inspirerer os til den næste, og pludselig er der et billede. Det er ligesom at bygge en forretning. Man starter med en ide, men ender uden tvivl ikke der hvor man troede. Så det gælder bare om at komme i gang med at turde at tegne.”

KasperKøbke_Photo_by_Adam_Sund.png

“Fokus skal flyttes fra at kunne det rigtige svar, til i stedet at turde stille det første spørgsmål”

Der bliver lagt tryk på ordene, og det skinner tydeligt igennem hvor afgørende det er for Kasper, at fokus bliver flyttet væk fra den perfekte tegning, så søgen efter perfektion ikke bliver en hæmsko for alle de gavnlige effekter der er ved at tegne. Og her ser han også koblingen til læring og det at gå i skole.

”Det med at tegne er vel egentlig lidt ligesom at gå i skole. Fokus skal flyttes fra at kunne det rigtige svar, til i stedet at turde stille det første spørgsmål. Spørgsmålet er som den første blyantstreg – når det første spørgsmål er stillet, så skal du stille det næste, og så fremdeles – derigennem bliver du hele tiden inspireret til nye spørgsmål, og det fører dig frem til et endnu bedre svar til sidst.”

Flyt fokus med tegnelege

Forbedret finmotorik, øget inspiration, bedre observationsevne og evnen til at finde ro og fordybelse er blandt de ting der går igen, når Kasper skal sætte ord på hvorfor både børn og voksne skal tegne.

Derfor arbejder han aktivt med at formidle redskaber, der skaber det rette fokus når der tegnes, så flest muligt kan få glæde af det, og så der også i familien kan skabes et fællesskab omkring det.

Bl.a. har han produceret 10 tegnelegsvideoer til hele familien, der alle har det tilfælles, at de sikrer det rette fokus i tegningen, skaber tryghed omkring det, og formentlig også giver et godt grin, så det efterfølgende er svært at lægge blyanterne fra sig igen.

Du kan finde tegnelegene her, og måske selv prøve kræfter med en gang ’Kongens efterfølger’ eller ’Rasmus modsat’.

Efter halvanden times engageret samtale om det at tegne rinder tiden ud med Kasper, selv om han er svær at stoppe. Det der står soleklart tilbage, og ikke kan fjernes med et viskelæder, er Kaspers brændende dedikation for at udbrede tegneglæden, og hans urokkelige tro på vigtigheden af at vi alle tegner, for som han siger:

”Vi kan alle tegne, vi skal bare turde det!”.

Om Kasper Købke:

  • Dansk prisbelønnet og anerkendt kunstner

  • Tegner ekstremt fotorealistiske og store værker

  • Har modtaget H.C Andersen Prisen 2017 og Klods Hans Prisen 2016 for hans H.C. Andersen eventyrbog

  • Blev kåret til Årets Kunsttalent 2010 i Danmark

  • Har gennem de sidste 12 år undervist og udbredt tegningen til tusindvis af børn og voksne gennem tegnekurser, workshops og foredrag i ind- og udland.

  • Se mere om Kasper på: www.kasperkobke.dk


Forrige
Forrige

Sådan hjælper du dit barn godt tilbage i skolen

Næste
Næste

7 gode råd til hjemmeskolen under corona