Skab gode rammer omkring lektierne

Lektielæsning i hjemmet kan ofte være forbundet med både frustration, konflikter og dårligt humør. Undersøgelser viser at hele 32% af de danske familier med folkeskolebørn oplever den slags ugentligt når der skal laves lektier. Det kan bestemt være udfordrende at få det til at fungere, når der også skal kæmpes med kødgryderne, lillesøster skråler inde ved siden af, og far lige skal klare et kald på mobilen fra arbejdet samtidig. Ikke desto mindre, er det helt essentielt at få skabt en god ramme om lektierne, så ovenstående netop undgås, og både børn og voksne har et godt samvær mens der laves lektier.

Alle børn er forskellige, hvilket betyder den gode ramme omkring lektierne også kan variere fra barn til barn, men der findes alligevel en række ting man med fordel kan overveje. Vi har samlet 10 gode råd her:

1. Luft ud

Sørg for at der er et godt indeklima når der skal laves lektier. Det er svært at være klar i hovedet hvis luften er tung, og man har en hovedpine snigende. Start med at lufte ud, så barnet er sikret de optimale forudsætninger for at være klar i hovedet.

2. Undgå sult

Man laver lektier med hovedet, men maven spiller også ind. Det er svært at koncentrere sig hvis man er sulten, og lettere bliver irriteret. Samtidig kender vi nok også alle den træthed der kommer når vi har spist alt for meget, og bare trænger til at ligge på sofaen. Så få styr på sulten, så maven giver hovedet mulighed for at arbejde med lektierne.

3. Husk pauser

Indlagte pauser kan være en vigtig brik i lektielæsningen. Fra skolen er barnet allerede vant til pauser, og for alle gælder det, at det kan være svært at holde koncentrationen over længere tid. Så prøv eventuelt at planlægge nogle små pauser ind allerede på forhånd, som kan bestå af en aktivitet dit barn godt kan lide, så barnet både kommer mentalt og fysisk væk fra lektierne for en stund. Prøv jer frem i forhold til hvad der virker af aktivitet, og hvor lange pauserne skal være. En bonus ved at lægge faste pauser ind, er at det også gør lektierne mere overskuelige for barnet, da de pludselig deles op.

4. Strukturer lektierne

Hjælp dit barn med at strukturere lektierne i forhold til hvor han/hun skal starte og slutte. Har barnet lektier i flere fag, som han/hun evner på forskelligt niveau kan det være vanskeligt for barnet at komme i gang, eller vide hvor man skal starte. Start eventuelt med det letteste fag, så barnet kommer godt i gang, og gå derefter over til det vanskelige når den gode situation er skabt.

5. Lav lektier før andre ting

Når alt kommer til alt, synes dit barn nok det er sjovere at spille fodbold med kammeraterne eller se en Netflix serie. Det kan derfor være en god ide, at planlægge lektierne så de klares før ’det sjove’. Han/hun skal lære at udskyde vennerne og PlayStation, fremfor at udskyde lektierne. På den måde bliver venner og det sociale noget barnet har at se frem til, når lektierne er lavet.

6. Lav lektier på faste tidspunkter

Lektietid bør så vidt muligt ligge på samme tidspunkt hver dag. Det kan være forskelligt fra familie til familie hvad der fungerer bedst, men struktur og et fast tidspunkt er at foretrække. På den måde ved børnene at det er den samme rytme der gør sig gældende hver dag, og det ender ikke i drænende diskussioner og forhandlinger om hvornår lektierne skal klares.

7. Skab ro omkring lektierne

En helt basal ting, er at der gerne skal skabes en god ro omkring lektierne, så barnet kan koncentrere sig. Det betyder ikke, at der absolut ingen baggrundsstøj må være, men det er alt andet lige svært at fokusere hvis fjernsynet og radioen kører, samtidig med at lillebror skriger på det andet værelse og far taler højt i telefon. Så find et sted hvor der kan skabes ro og gode betingelser.

8. Giv barnet selvtillid og undgå bebrejdelser

”Hvorfor kan du dog ikke løse den opgave?” eller ”Kan du dog ikke se det bare er sådan du skal gøre?” er bestemt ikke befordrende for dit barns selvtillid, og vil hurtigt dræbe motivationen eller decideret gøre at barnet absolut ikke vil forstå det. Prøv at undgå bebrejdelser og skjulte negative kommentarer, der måske kommer ud af ens egen frustration. Grib fat i det positive og giv barnet selvtillid, der avler lyst, motivation og god dialog. Vælg en stil der gør det sjovt og positivt at lave lektier, og slut gerne af med ”Hvor har det været hyggeligt at lave lektier i dag, og hvor var det fedt vi fik løst den opgave der drillede os lidt”.

9. Vær til stede og rolig

Er du selv stresset, træt og ikke rigtigt til stede i situationen vil barnet let mærke det, og kan formentlig afkode det alene i dit tonefald. Lektieenergien vil automatisk stige betragteligt hos barnet, alene hvis han/hun kan mærke at du er i overskud og positivt indstillet på forhånd. Det kan være svært i en travl hverdag, men det er en af de ting der virkelig kan gøre en forskel for dit barn. Evner du det, vil du stille de rigtige spørgsmål, virke oprigtigt interesseret, og I vil få et godt samspil om lektierne, fremfor de frustrationer der opstår når barnet registrerer din irritation over han/hun ikke kan forstå den såkaldte ”lette opgave”, eller du ikke svarer på det spørgsmål der stilles fordi fokus er et andet sted. Lektierne kan derfor også til dels planlægges ud fra hvornår I som forældre er mest i overskud.

10. Sluk eller læg elektronikken væg

Sluk eller læg elektronisk udstyr væg som ikke skal bruges til lektierne. Instagram og Facebook notifikationer er bare ikke særligt gavnlige for koncentrationsevnen, og vil tilbyde mange overspringshandlinger for barnet, samt trække lektielæsningen i langdrag.

God fornøjelse med lektierne, og det gode samvær :)

Forrige
Forrige

7 gode råd til hjemmeskolen under corona

Næste
Næste

Hjælp dit barn med matematikken