Hjælp dit barn med matematikken

Matematik er et fag der volder mange børn problemer i folkeskolen. Det er samtidig et enormt konkretiseret fag, hvor forståelsen i høj grad er som LEGO klodser. Man bygger hele tiden ovenpå hinanden, og derfor kan det være svært at indhente det tabte, hvis man først er kommet bagud. Det er alt andet lige svært at bygge videre på sit LEGO tårn, hvis man ikke har fundamentet i orden.

Udover at matematik kan være vanskeligt for børnene, er det også et fag der ofte volder forældrene problemer at hjælpe med, enten fordi de faktisk selv har svært ved det, eller fordi regnemetoderne og reglerne simpelthen er ændret så meget med tiden.

Vi har derfor samlet 10 gode råd, du som forælder kan gøre brug af, for at hjælpe dit barn med forståelse for matematikken. Du finder både mere generelle råd, samt en række helt konkrete værktøjer I kan starte på med det samme.

1. Gør matematikken interessant og relevant

Et rigtigt godt sted at starte, er at gøre matematikken interessant og relevant for barnet, så han/hun faktisk synes det er sjovt. På den måde har man allerede skabt motivation, og er dermed godt på vej. Helt konkret kan det gøres ved at sætte matematikken i rette kontekst. Der er ikke mange der motiveres af at regne med pærer og bananer, men hvis man i stedet regner på, hvor mange timer man skal arbejde til 95 kr. i timen for at få råd til en Justin Bieber koncertbillet kan det pludselig være sjovt. Eller for drengene kan der regnes på hvem, og hvor mange fodboldspillere man kan købe for 100 millioner euro. Med andre ord, tag fat i det der i forvejen interesserer dit barn når det er muligt.

2. Start hvor barnet er - ikke hvor det burde være

Skal I sammen have succes med matematikken, er det essentielt at I starter der hvor barnet er nu. Matematik er som tidligere skrevet ligesom at bygge et LEGO tårn, og du kan ikke bygge uden fundament. Med andre ord, kan det ikke hjælpe noget I forsøger at bygge 8. etage på tårnet, hvis I ikke først har bygget helt op til 7. etage. Fanger du ikke barnet hvor det er rent niveaumæssigt, vil det blot føre til frustration over ikke at kunne tingene, og så vil motivationen dale. Du bør derfor identificere hvor dit barn helt præcist er, og sætte ind der, fremfor at begynde hvor barnet måske burde være. Her kan I med fordel tale med barnets lærer, eller simpelthen løse nogle opgaver sammen fra barnets pensum eller fra nettet, så I på den måde kan se hvor I skal starte.

3. Skab en stærk kommunikation med barnets lærer

Sørg for at have en god kommunikation med barnets matematiklærer. Det betyder at I kan få feedback og viden, som I kan bruge til at finde ud af hvordan I hjælper bedst, hvor I skal starte, og hvilke udfordringer der er. Derudover giver det også Jer mulighed for at klæde læreren godt på i forhold til jeres barn, så læreren også forstå ham/hende og kan undervise bedst muligt.

4. Forsøg selv at sætte dig ind i stoffet

En god forudsætning for at kunne hjælpe dit barn, er at du selv har forsøgt at sætte dig ind i stoffet, selvom det kan være svært for mange forældre. Læs op på dit barns opgaver og prøv at forstå dem indgående (ikke bare overfladisk). Brug også gerne nettet (især YouTube kan være god) til at læse op på det, og find eventuelt nogle opgavesæt I kan lave sammen. Det skal ikke være en erstatning for lektierne, men kan være en rigtig god måde at kommunikere omkring faget, og fælles opnå faglig forståelse. På den måde bliver læring noget I opnår fælles, og så har I allerede en god dialog om matematikken.

5. Tal med dit barn om matematikken

Når I taler om faget matematik i hjemmet, så stil ikke blot de ”dumme” JA/NEJ spørgsmål, som ”gik det godt i matematik i dag?” eller ”Fik du lært noget i matematik i dag?”. Barnet svarer nok ’JA’, og har du en bundærlig datter eller søn er svaret måske ’NEJ’. Stil i stedet spørgsmål der åbner op for dialog, og for at kunne sætte ord og forklaring på. Spørg for eksempel: ”Hvad lærte I i matematik i dag?”, ”Hvorfor var det vigtigt at lære?” eller ”Hvordan løste I det regnestykke?”. På den måde kommer barnet til at reflektere og sætte ord på sin matematiske læring, hvilket i sig selv giver en bedre forståelse af faget, plus I får en bedre dialog omkring det, der vil komme jer til gode når der skal laves lektier sammen.

6. Spil de gode gamle spil

Gode gamle spil som Ludo, Yatzy, Fisk, Krig, Matador etc. er rent guf i forhold til at lære matematik. I spillene kommer barnet til at tænke i tal, mønstre og strategier. Der kan være regning i at finde ud af hvor langt man må rykke en brik, og talforståelse i at knytte prikkerne på terningen til et tal. For de større børn kan der også være strategi og sandsynlighed at indtænke i eksempelvis et spil skak. Det er altså bare med at få støvet de gamle spil af, så I både kan have det sjovt og lære matematik sammen.

7. Gå på tal jagt

Går I en tur hvor I bor, vil I automatisk være omgivet af matematik, som I kan bruge aktivt mens I er på tur. Tænk bare på vejskilte, husnumre, hajtænder, blade og blomster. Så kom ud på gaden og tal om figurerne på vejskiltene, tæl husene på vejen og læg husnumrene sammen. I kan også sortere blade eller sten, og tale om hvilke kriterier de sorteres ud fra. Der er masser af muligheder for matematik på en lille gåtur.

8. Få sved på panden

Kan dit barn godt lide at være fysisk aktiv, så hiv stopuret frem og kom i gang med både motion og matematik. Tid og distance er lette at bruge i matematik. Hvor langt kan du eksempelvis løbe på 10 sek., og hvad så næste gang du forsøger? Noter hvert forsøg ned, og efter 10 forsøg kan I så regne hvor langt barnet i alt har løbet. Mulighederne er mange, plus der efterfølgende kan prales overfor mor eller far med den hurtigste tid.

9. Ipad’en er også okay

Børnene er opvokset i en digital tid, og derfor er det helt ok også at bruge Ipad’en i det omfang man synes det giver mening. Her er masser af hjælp at hente, både i form af sjove spil der aktiverer den matematiske tankegang, samt regulære læringsapps.

10. Lav mad sammen

Der findes masser af matematik og godt samvær i at bage en chokoladekage sammen med dit barn. Tænk blot på hvor meget der skal regnes, når man skal følge en opskrift man har fundet på nettet, men kun skal lave den i kvart størrelse. Her skal pludselig divideres. Der skal også tænkes i proportioner når man skal vurdere om kageformen er stor nok til mængden af dej. Som en note bør det selvfølgelig nævnes, at der også kan regnes med sundere alternativer end chokoladekage, selvom dit barn nok er uenig.

God fornøjelse med matematikken :)

Forrige
Forrige

Skab gode rammer omkring lektierne

Næste
Næste

”Jeg laver lektierne senere!”