”Jeg laver lektierne senere!”

Der kæmpes med kødgryderne i køkkenet, lillesøster skråler, og far har travlt med mobilen. 15-årige Tobias udskyder lektieræset og råber ”Jeg har fucking styr på det, seriøst”, mens han intenst gamer videre på det nyeste FIFA 21. Sandsynligheden for, at han har ”fucking styr på det”, vil formentlig stige, hvis der skabes ro omkring lektierne.

Både mor og far ved godt, at der ikke er styr på lektierne. Slet ikke faktisk. Det er kun gået én vej det sidste år, i takt med travlhed på begges job, og en lillesøster som også kræver tid.  Men de er i vildrede over, hvordan de får Tobias tilbage på rette spor. For han var der!

Mens deres barn er blevet ældre, og lektiemængden er vokset, er de sociale aktiviteter også steget. Sport, mad på det lokale pizzeria og måske endda fester. Forældrenes job er samtidig blevet mere krævende, og hverdagen i hjemmet flyver afsted i et stadig højere tempo.

Skab ro til barnet

De fleste kan nikke genkendende til, at have udskudt gøremål eller lektier igennem deres liv. Problemet opstår først, når det bliver en ond spiral, som med Tobias. Hvad skal I, som forældre, så stille op?

Phillip Gyde Poulsen, Adjunkt på Slotshaven Gymnasium og kendt fra Go’ morgen Danmark giver sit bud: ”Man skal skabe koncentrationen og roen i hjemmet. Børnene skal vide at ’her laver vi lektier’. Det er derfor ofte en god idé at klare det, inden aftensmaden og andre aktiviteter”.

Han lægger vægt på, at barnet skal lære at udskyde at se venner eller spille PlayStation, fremfor at udskyde lektierne. På den måde bliver venner og det sociale noget, barnet har at se frem til, når lektierne er lavet.

Tryghed og selvtillid

Det er altså ikke kun faglige evner, som har betydning for Tobias. Men det er også strukturen ved lektielæsning og kommeraterne i skolen.

”Det er vigtigt at barnet har gode og trygge relationer til lærere og kammerater, det kan booste barnets selvtillid” fortæller Philip Gyde Poulsen.

Han siger endvidere, at utrygge relationer til kammerater kan opfattes som ”kvælere med angst for nederlaget”. Hvis der opstår de kvælere, vil barnet sandsynligvis være endnu ringere til planlægning af lektier, og have mindre selvkontrol over det.

Ro, tryghed, selvtillid

Med en fast rutine i hjemmet, og selvtillid til barnet for så vidt angår skole og lektier, mener Philip Gyde Poulsen således, at man kan nå langt. Hvis man som forældre samtidig viser tillid til barnet, når der laves lektier på de aftalte tidspunkter, kan barnet komme ind i en rytme, som også i skolen vil vise sig nyttig for barnet. Og det kan på sigt vise at karaktersnit og lyst til lektier stiger.

Forrige
Forrige

Hjælp dit barn med matematikken

Næste
Næste

Sig hej til din nye klassekammerat Learny